mereka yang chumel~~

Tuesday, 14 December 2010

LA TAHZAN~ =] senyumlah..

salam...
tadi aku kemas-kemas buku
yang memang ada kat katil aku
tiba-tiba ternampak buku kegemaran aku
masih ada tersisa beberapa helai muka surat yang tak di baca lagi..

aku pun selak muka surat yang memang ada penanda buku dalam tu
dengan tak semena-mena mata aku terus terpana pada satu perenggan

kata seorang penyair:
Terkadang ALLAH memberikan nikmatNya
berupa dugaan meskipun berat terasa
dan terkadang juga ALLAH menguji sebahagian orang
dengan memberikan nikmatNya

William James mengatakan:
"Penderitaan telah membantu kita untuk mencapai suatu batas yang tidak pernah terbayangkan. andai kata Dostoyevsky dan Leo Tolstoy tidak mengalami kehidupan yang pahit, keduanya tidak akan berjaya menulis memoar dan novel-novel yang mengkagumkan dan abadi hingga saat. Oleh kerana itu, hidup yatim, buta, terasing dan miskin terkadang menjadi penyebab keunggulan, kemampuan yang luar biasa, kemajuan dan karya nyata.

aku terfikir..
jangan cepat putus asa dengan segala yang berlaku
bangun dan bangkitlah dari masalah kerana sesungguhnya
ada kehidupan didalam kesempitan.
prinsip yang aku pegang
MENANGISLAH SEKUATNYA HARI INI
REBAHLAH DENGAN AIR MATA HARI INI
KERANA ESOK KAU AKAN BANGKIT BERDIRI
DAN BERLARI JAUHNYA DARI KESEDIHAN
DAN KEJATUHAN

bak kata ust Nawawi dalam blog nya
Hidup tiada yang mudah, tetapi tidak pula terlalu sukar
"bersama kesusahan itu satu kesenangan"
yakinlah pada Allah.
yakinlah pada Allah
yakinlah pada Allah

dan apa kata kita tukar cara kita berfikir tentang masalah yang
anda atau saya hadapi
kalau semua orang gembira
kalau semua orang tiada masalah
kalau semua orang rigid dan puas dengan apa yang dia ada
tentu hidup kita semua boring!
satu warna.

dan apa kata kita lihat disebaliknya
orang gembira dan tiada masalah datang pada orang sedih dan ada banyak masalah
orang sedih pun jadi gembira
eh kamu ingat kosong saja kah?
kan silaturahim semakin kuat
malah tenaga dalam diri juga recharge
bila berjabat, berpeluk (biasakan kalau ada masalah begini) ( =_=)* yang halal shj bole
=]
tenaga dalam badan manusia akan mengalir ketika itu
dan si penyedih pun akan rasa lebih bertenaga!
kalau kita ikhlas pula
insyaAllah dapat pahala
besar kan ganjarannya??
=]





p/s: tiba-tiba teringat lagu Najwa.. senyum~senyum.. tak perlu kata apa-apa..lalalla~~

Rujukan: Siri Penyejuk Hati ; Jangan bersedih, Setelah kesulitan pasti ada kemudahan (Jilid 1) tulisan Dr. 'Aidh bin 'Abdullah Al-Qarni terjemahan oleh Noraine Abu.


            

5 comments:

zacky ~786~ said...

nice entry :)
like this..

ToshioMario said...

Automatically motivated!
Mira ko pandai guna bahasa, aq rse mcm nga bc buku dri real penulis.. :)

*Keep on posting motivating, interesting thoughts, ske bc siyes!! (n_n)

-farihaabdmanaff-

noor amirah bt ahmad said...

to zacky : trima kasih.. =]
to fariha : alhamdulillah.. =] tq for motivating me too! insyaAllah kalo ade umur n ade idea akn tulis lagi..

I-nie91 said...

entry yg sgt bermakna,.motivate me as well,.=)

King Of Single said...

senyum =]


terimbas kembali memori kite smasa part1 dulu..huhu.

yup! entry ni memotivasi ku jugaa .terima kasih awak