mereka yang chumel~~

Daisypath Happy Birthday tickers

Monday, 22 November 2010

comfort zone VS keizinan ibu bapa

salam..
jom kita sambung entry sebelum ni..
=]

jumaat lepas 19 november 2010..
ok tu tarikh sebenar kejadian

kejadian ape?
saye BEKERJA!
*yeay*!

.:: ni first time kerja ::.
=]
pada umur 20!

sebenarnya kerja kat kedai makan
makcik saye je..
tu pun dengan tak sengaja..

tak masuk dlm planner cuti sem ni pun..
tapi mase malam hari raya haji haritu..
tgh duk jage ayam goreng & tolong makcik-makcik kat dapur..
dia tanya & mintak tolong kerja kat kedai die
sebab pekerja dia cuti..
hmmm

aku tak tau nak terima ke tak..
tgk muke mak..
muke yang 50% bagi..
tapi 50% lagi tak bagi..
hehe mak saye..
saye faham sangat dah
tapi mak memang selalu bagi anak die kebebasan
untuk buat keputusan..
tapi bab kerja dengan makcik aku pulak..
memang selalu sangat jadi bahan bualan..
memang dah tau sangat mmg mak tak bape suka..

hmm
aku pulak...
tak sampai hati sebenarnya..
mok teh dah cakap sendiri dengan aku
mintak tolong..
=]

aku pun buat keputusan sendiri..
aku setuju.

pastu aku cakap dengan abah..
berbual..berbual...
dan abah cakap..
abah sebenarnya
tak suke kau duduk umah diorang. ( umah atok aku kat kulai )
sebab umah diorang kotor..
huhu

bukan apa..
aku tau die risau..
aku alah kucing..
alah habuk..
kat sana ada banyak kucing..
aku pun mmg tak bape suka kucing..
tgk boleh..
tapi pegang-pegang aku takut..
geli pun ade,,
hehehe

tapi kucing cumil kan..
haiwan kesayangan rasullullah..
abu huraira.. perowi hadis terkenal..
bapa kucing...sangat sukakan kucing..

aku pulak fikir..
aku boleh bersihkan tempat-tempat tu sebelum aku tggal..
aku dah besar,,
bersihkan rumah bukan masalah besar utk aku..

tapi hati
mak abah
sape boleh baca..

aku sibuk berfikir utk keluar dari comfort zone..
cabar diri sendiri..
dan paling penting mana tau
aku boleh belajar ilmu bisnes

tu yang lagi penting..
sebab aku tau..
banyak benda yang kita tak boleh belajar dari dalam buku..
dari dalam kelas...
belajar dari pengalaman.
tu yang lebih penting..

aku pun kerja...

HARI PERTAMA

pagi-pagi mak dah mesej..
mak : dah bangun subuh lum?? kejut adik sekali..
aku : dah..ye.. (sangat ringkas,padat dan cepat..hehhe)

pastu kul 7 lebih
abah kol..
aku tengah mandi
adik yang angkat

kul 8 lebih
abah mesej
teh tarik kurang manis 1
hehehe
aku gelak jap bace mesej tu
aku balas
siap!

petang
mak lang pulak mesej
mi goreng mamak 1
fresh oren 1
aku balas
siap! free delivery sekali..
hehehe

mak asik tanye
penat tak
hari ni ramai orang tak

aduhai.
hati seorang ibu

aku pulak.
rase penat macam selalu aku buat event NADIIA.
biaselah kerja
cuma lebih penat sikit..

tapi yang paling penting..
aku belajar banyak benda..
banyak benda yang kita boleh belajar bila kita buat
sesuatu yang luar dari norma hidup biasa kita

1st time amek order
layan customer
basuh pinggan
kira laju-laju
masak on the spot dengan cepat

sekarang tau kan abah kerja cari duit tu bukan senang
berapa nilai duit tu kalau kita sendiri yang bekerja utk dapatkan duit tu

haaa
banyak hikmahnya..
belajar menundukkan penglihatan
lihat perangai manusia
lihat telatah manusia
belajar banyak bersabar
dan jugak
belajar ilmu berniaga.

ramai orang berniaga tak perlu buku
business management tebal-tebal

ok sekarang belajar jugak
bukak stall kat admin, gerai buah NADIIA
jual Pizza kat karnival kerjaya
sangat membantu utk berniaga
ALHAMDULILLAH.. tak sia-sia berpersatuan..
=]

hari kedua pulak lebih hepy sebab aku dah dapat kawan!
adik-adik
macam biasa..
aku suka budak kecik..
anak-anak ahli syurga
perlakuan yang jujur
cerita yang dibawa tiada unsur dusta
aku suka kanak2
maka kawan aku ialah
miza darjah 3, atul 5 tahun, dan balkish 6 tahun..

anak-anak jiran kedai sebelah..
hari kedua diorang dah buat pertandingan mewarna
kat depan meja kedai makcik aku
aku join sekali
best layan budak-budak

bercerita dengan diorang
bagi nasihat kat diorang
dah jadi macam sekolah tadika plak.

tapi hari ketiga
aku dah berhenti..

aku telefon mak
ok
mereka sangat gembira
untuk amek aku

aduhai.
=]]


p/s : agenda selepas ini.. siapkan laporan pencalonan kepimpinan kelab dan program terbaik kelab NADIIA.. dan melaksanakan agenda seterusnya.. cikgu tusyen... =] inilah paling seronok!



4 comments:

King Of Single said...

salam

ehh kamu xanta ag pncalonan tu??
rsenye bkan last date die b4 12 nov ke..huhu wallahualam~

aah bile kite keje..kite byak gune kesabaran terutama bila bhadapan pelanggan directly..macam2 kerenah dorag..penat mmg penat tp pengalaman tu xpdt dgambarkan yg sbenarnya..
hehe.

ehh nape hari ketiga kamu da berenti?
HAHA...kucing sgt comel la eiyaa...


i love cat <3

noor amirah bt ahmad said...

hari ke3 da bnti sbb pekerja mkcik da keje... hehe

NuRuL AiN said...

alahai amira..kesian kamu..tapi AKHIRNYA.. kamu dpat juga merasa bagaimana bekerja..

erm ain dh macam2 keje penah buat..
btul tu..keje ngn org kene bersabar.keje menghadap org kene bersabar..yg penting SABAR..

semoga lain kali kamu ade peluang lagi..

noor amirah bt ahmad said...

=] hmm tu lah ain.. mana-mana kite pg pun SABAR tu penting kan,...
sbb tu jugaklah ade ayt yang mengatakan.. sampaikanlah berita gembira kpd mereka yang bersabar..

tu lah..alhamdulillah la kan dpt gak rase keje... sbb kadang2 susa jugak hati kalo mak dgn abah kt dah kate diorang tak suka..huhu