mereka yang chumel~~

Wednesday, 11 May 2011

itu dunia sebenarku~~

Dear blog,

Salam sayang salam penuh takzim... <------ ayat macam nak jadi MC~ hehehhe semoga Allah melimpahi segala rahmat kpd kita semua.. kali ni mira nak menulis 'diari' nak luahkan segala yang berbuku kat dalam hati..  segala? oh tidak.. mungkin hanya cerita-cerita yang boleh dibuat panduan.. supaya kita sama-sama belajar.. kenapa mesti belajar dari cerita orang?? eh mesti... sebab orang yang bijak adalah orang yang bukan sekadar belajar dari pengalaman diri sendiri tapi belajar dari pengalaman orang-orang disekeliling kita... insyaAllah.. izinkan mira bercerita ok.. =]

pertama sekali,
mira nak bersyukur sangat-sangat sebab dah habis final exam untuk pengajian diploma.. 3 tahun.. oh bukan waktu yang singkat untuk mira lalui.. tapi  sangat sekejap utk dijalani.. tapi laluan yang sangat signifikan utk diri sikerdil hina ini.. banyak benda yang mira belajar.. sikap manusia.. sikap diri sendiri.. mengenal diri sendiri melalui orang-orang sekeliling.. aduh... ada yang suka.. ada juga duka.. hilai tawa dan air mata berselang-seli...

entahlah,
kadang-kadang mira rasa diri ni terlalu lewat utk tersedar.. tapi jugak sangat bersyukur kerana sekurang-kurangnya nikmat kesedaran tu Allah campak untuk mira.. syukur Alhamdulillah... 3 tahun belajar.. tapi tahun ketiga baru terperasan yang rupa-rupanya manusia ni tidak ada siapa-siapa sebenarnya melainkan diri sendiri dan Allah yang maha besar.. subhanallah...

ada ketika kita rasa yang kita sangat perlukan ibu bapa.. tapi bila berfikir semula... tidak rupanya... bila diri keseorangan terasa diri sebenarnya perlukan kawan-kawan untuk sama-sama berkongsi rasa hilai tawa,, sendu duka.. tapi bila berfikir semula.. tidak rupanya.. apa yang ada disekeliling kita cumalah watak sampingan.. yang Allah datangkan sebagai nikmat atau ujian...

ibu bapa,
oh mungkin dulu kita selalu dan sangat bergantung harap pada mereka.. cuba fikir kembali... ibu bapa kita tu jugak manusia... mereka hanya pemudah cara kita hidup.. yang survive?? KITA sendiri!!! bila sedih.. ada masalah..parents boleh tolong 100% ke selesaikan masalah kita dari jauh??? parents kita cuma lah medium Allah salurkan kasih sayang, penghibur, murabbi, guru yang paling rapat pada kita.. jadi kpd siapa sebenarnya kita kembali utk meminta sebenarnya?? Allah.. ya itulah jawapannya..

kawan-kawan,
mira adalah orang yang dari dulu sebenarnya hidup bersandarkan kawan-kawan... ke kanan cari kawan, kekiri cari kawan.. mungkin betul cara tu.. tapi.. perkara yang betul tak semestinya betul untuk semua perkara... kadang-kadang mira fikir sampai bila mesti hidup dengan berkawan?? mira kena bebaskan diri dengan penjara yang mira buat sendiri sebenarnya.. kawan cuma watak sampingan yang Allah datang kan tadi.. iaitu sebagai nikmat dan ujian...

tapi benar,
hidup kita semuanya adalah tentang tanggapan.. expectation and also the system of believes.. kalau kita percaya sesuatu perkara tu positif ia akan jadi positif! sebab mira selalu anggap yang apa yang kita fikirkan tu kadang-kadang doa atau mungkin perkara yang Allah dah buka hijab untuk kita.. cuma hanya tinggal kita sahaja untuk menilai sebagai apa.. biarlah tersungkur,terjatuh dan menangis sekuatnya hari ini kerana hari esok kau akan bangkit berdiri terus berlari! maka... dengarlah kata hari anda! perlahan suara akal.. kuatkan suara hati.. tapi perlu dengan hati yang bersih.. kerana sesungguhnya dalam hati manusia itu ada seketul daging,, jika baik keadaannya maka baiklah seluruhnya.. jika tidak maka sebaliknya.. dan hati itu adalah raja!! =]

semakin kuat kaki kita melangkah, semakin ramai manusia yang kita jumpa, semakin banyak pula pelajarannya.. hidup umpama universiti dan kita adalah penuntut nya.. dan penuntut yang kuat sebenarnya tidak pernah lemah kerana ada senjata, doa!

jadi kepada adik-adik..
teruskan pengajian dengan kuat! teruskan berdoa.. DUIT.. doa, usaha, ikhtiar, tawakal.. Allah tentukan segalanya... kita cuma pelaksana takdir sedangkan Allah adalah penentunya.. tapi.. Allah tak kan mengubah nasib sesebuah kaum jika mereka tidak berusaha.. maka kuncinya adalah usaha.. kerana dengan usaha kita sudah separuh berjaya.. jangan putus asa! La tahzan Innallaha maa'na~~

p/s : aku bukan pelajar pintar yang diangkat oleh manusia.. tidak juga pelajar yang tahu bersyukur dengan nikmat Allah yang maha banyak.. aku pelajar yang selalu ingin belajar kerana Allah.. aku mentah.. aku bodoh aku hina.. sungguh aku tak tahu.. aku mohon agar ilmu yang aku kutip boleh menjadi sinar untuk diriku.. Ya Allah bantulah hambamu ini.. kalau menuntut ilmu ini jihad kejalanMu,, kau permudahkanlah.. jika dengan menuntut ilmuMu aku boleh mengajar yang lain... kau permudahkanlah.. berikan aku kefahaman para nabi, hafalan para rasul dan ilham para malaikat...

2 comments:

p.r.e.c.i.o.u.s.g.i.r.l. said...

stp ape yg kamu post an mira...2 la peransang utk aq muhasabah diri sndri...ssungguhnye byk yg kita alpa..leka n sllu lupe...and the most..aq mmg suke bc sume entry kamu...hehe

noor amirah bt ahmad said...

=] hehehe jgn mcm tu ezat.. malu aku... ni cume perkongsiang je...crita kau pun best gak ape!