mereka yang chumel~~

Daisypath Happy Birthday tickers

Wednesday, 1 June 2011

tangga kehidupanku

waktu ini..
anak tangga yang dahulunya terasa tinggi,
sudah suku aku jalani,
sudah mula aku rasai,
pahit
manis
maung
jua muntah loya
perjuangan dunia yang bertitian utk kesana

waktu ini..
aku terasa ingin sujud syukur,
menadah tangan kearah Ilahi kerna,
dengan izinNya jua secebis kasih sayang,
aku insan kecil kerdil nan hina,
menikmati segala kemanisan yang dihembus lembut,
kedalam jiwa nan miskin.

waktu ini..
manusia pemain opera di pentas dunia,
mula mengajar aku,
mula mengajar aku siapa persetan ,
malah siapa pula lawannya,
aku serap segalanya,
aku simpan semua,
kerna ilmunya sangat
berharga.

waktu ini..
aku bagai perakam
aku bagai anak kecil yang merakam setiap rencah
ragam anak opera..

yang hidup dengan bertuhan
yang hidup bagaikan tuhan
yang hidup tinggalkan tuhan

semuanya ada rencana sendiri
yang punyai harga pelajaran yang tidak mungkin
dijual ditepi-tepi jalan

namun waktu ini jua..
aku berdoa agar
hidupku terus tenang
dan terus tenang..
kerna itulah harga hidup yang bernilai..

aku berdoa agar aku
bertemu dengan si pemilik raga hatiku
si pemilik sayap kirinya
si pemilik penuh di tulang sang rusuk kirinya..

aku berdoa agar
kehilangannya kini adalah untuk dia
mempersiapkan dirinya
mempersiapkan jiwanya
mempersiapkan hatinya
untuk terus berjuang
berjuang bersama-samaku
membina empayar jiwa
empayar jalanan indah
sang Bait Muslim nan mulia...

kerna syurgaku adalah dirinya
semoga semuanya berjalanan indah
dalam syurga nan tersergam..

waktu ini...
aku terus melangkah ke anak tangga seterusnya
aku juga tidak pernah pasti berapa bilangan anak tangganya
aku teruskan
aku teruskan
kerna ini perjuangan yang harus ku tempuh

namun perjalanan ini terasa indah
tatkala ada bahasa indah dariNya
menerpa memujuk hati nan lara..
aku kuatkan jiwa
aku kuatkan hatiku
untuk Nya..

sungguh..
perjalanan ku meniti anak tangga
yang entah berapa bilangannya
bukan mudah
bukan endah tak endah
bukan jua fana
malah ia adalah pasti..

aku terus meniti
aku terus menongkah jalanan yang menolakku ke bawah
semoga Tuhan sentiasa bersama-sama ku..
insyaAllah...




No comments: